Tone Excel

Monday, February 24, 2014

Siulan

Sebenarnya dah lama aku tak pergi rumah  mak.. Baru-baru neh saje jer lah,, nak tanya apa khabar dia.. Selalu kalau tidur rumah mak.. Kitorang memang suka tidur ruang tamu.. Sebab sejuk.. Dalam bilik berkuap.. Selalunya kalau tidur rumah mak,, memang tak pernah lah aku dengar bunyi pape dalam rumah mak..

CUMA!!! selang dua buah rumah mak,, ada rumah kosong.. Aku selalu perasan.. Tiap kali kalau aku lalu depan rumah tuh selau aku dengar bunyi orang bertukang especially waktu maghrib.. Tapi rumah tuh memang kosong.. kalau sebelah rumah mak tuh ada lah orang..

Tapi dalam rumah mak,, memang tak pernah ada benda aneh yang berlaku.. Itupun kata mak aku,, sebelum mak aku & bapak tiri aku masuk pindah kat rumah tuh,, menururt abang ipar mak aku,, kira pakcik aku gak lah kot.. dia ada 'sixth sense'.. Konon-kononnya dia ada nampak makhluk berbulu kat dapur rumah.. 'Bende' tu hitam.. eeee...

Lepastuh, khabarnya bapak tiri aku dah azan kat setiap sudut dan bilik kat dalam rumah tuh.. Alhamdulillah tak de pape.. Sampailah mak aku terdengar..  Konon nya malam masa aku tidur rumah mak aku.. Mak aku dengar ada 'bende' bersiul dekat pintu dapur..

Mak aku terus kejutkan aku,, suruh aku tidur dalam bilik.. Aku agak terkejut.. Dah lah aku terpisat-pisat...

Masa malam tuh mak aku tak cakap pape.. Siangnya baru mak aku cakap apa yang dia dengar malam tuh..

Hurm.. aku???
Aku tak dengar pape plak..
Tapi biarlah.. Kadang-kadang firasat mak tuh betul..

Baik aku tak payah melawan..

Tuesday, February 18, 2014

Arwah Isteri

Yer aku baru perasan.. Untuk bulan Februari neh, aku memang tak buat apa-apa catatan.. Memang ada beberapa cerita yang nak aku ketengah kan.. Tapi tak tau kenapa, aku teringin sangat sebenarnya nak cerita pasal satu cerita yang aku dengar kat Misteri Jam 12. Dah lama aku nak berkongsi,, jadi pagi neh aku godek-godek dulu dalam Misteri Jam 12 untuk cari cerita tuh.. Tapi tak jumpa plak..

Natijahnya, aku kongsi cerita neh,, dari apa yang aku ingat pasal tajuk kat atas neh.. Mungkin coretan aku neh ada tertambah atau terkurang asam dan garam.. Tapi jalan ceritanya tetap sama, tentang "Arwah Isteri" .Bagi aku cerita neh memang agak menarik. Tentang seorang suami yang telah kematian isteri selama 4 tahun. Biarlah aku namakan lelaki yang kematian Isteri tuh sebagai Badrul (Bukan nama sebenar).

Sebenarnya, telah 4 tahun Badrul kematian isteri,, tapi tak tahu kenapa sejak kebelakangan neh makin kerap Badrul diganggu oleh arwah isterinya didalam mimpi.. Konon nya dalam mimpi tuh,, Arwah Isteri Badrul ingin menyampaikan sesuatu bahawa kematiannya bukanlah secara semulajadi..

Setelah diganggu berkali-kali.. Akhirnya Badrul mengambil keputusan nekad untuk bertemu dengan Pakar Perubatan Tradisional... yang dipanggil Pak Abu..

Sebelum pergi ke rumah Pakar Tersebut,, Pak Abu meminta Badrul membawa barang-barang milik Arwah Isterinya seperti sikat, pakaian dan seumpamanya. Disamping itu, Pak Abu juga meminta Nama Isteri, Nama Mak dan juga Tarikh Lahir Isterinya...

Setelah cukup apa yang diminta oleh Pak Abu,, ritual pun bermula..

"Wahai Shahila(Nama Isteri Badrul) kandungan Sharmilla(Nama Mak Shahila) yang lahir pada tanggal 30/02/1988... Wahai Shahila kandungan Sharmilla yang lahir pada tanggal 30/02/1988.. Wahai Shahila kandungan Sharmilla yang lahir pada tanggal 30/02/1988... Telah ku persiapkan semua peralatan dan barang-barang mu.. Hadirlah.. Datanglah.."

Selang beberapa minit setelah mantera itu dibaca berulang-ulang tiba Badrul merasakan seperti ada sesuatu,, seperti angin yang kuat.. Perasaan takut dan gementar datang tiba-tiba.. Badrul dapat merasakan seperti ada satu entiti yang berdiri di belakangnya.. Hendak ditoleh,, tak berani..

Kemudian Pak Abu bersuara " Nak, sekarang Isteri kau datang..."..

Badrul menoleh "Mana Pak Abu, saya tak nampak"

"Memang kau tak nampak sekarang,, nah sekarang kau hulurkan tangan kau,, Isteri kau akan ikut kau balik.. Tapi ingat kau kena buat isyarat memegang tangan neh sampai kerumah kau.. Lagi satu,, rumah kau tak boleh ada cahaya masuk,, tanggalkan ayat-ayat suci yang tergantung didnding rumah kau"

Bermula malam itu, hidup Badrul mula berubah.. Dia menjadi seorang yang murung dan pendiam dan hanya terperap dirumah.. sehinggakan dia gagal melaksanakan tugas nya sebagai seorang pekerja.. Dia tidak lagi pergi bekerja..

Dijadikan cerita, pada satu hari,,, ada seorang kawan Badrul datang kerumah untuk bertanya khabar.. Akhirnya perbuatan Badrul itu terbongkar, rakannya Karim sangat terkejut dan membawa badrul berjumpa seorang Ustaz..

Rupa-rupanya apa yang dialami Badrul hanyalah gangguan syaitan.. Yang hadir didalam mimpinya selama ini bukanlah Arwah Isterinya,, tetapi hanya Syaitan yang cuba menyesatkan yang mendorangnya untuk berjumpa Pak Abu untuk terjebak kelembah kesesatan yang lebih dalam...

Wednesday, February 5, 2014

Jin Tempel

Hah.. Jin Tempel? mende tuh? Ganas ker??

hohohoho sebenarnya ikutkan sebelum neh, aku tak pernah dengar nama jin tempel.. Tapi masa aku balik Tampin hari tu, saja singgah rumah mak sedara tengok wan aku, sepupu sepapat yang dah lama tak jumpa.. 
Tapi dalam masa yang sama mak aku pesan, kalau balik Tampin tuh ajak Wan aku singgah Kuala Ina, pergi berubat. Bila aku suarakan kat Wan aku nak pergi berubat,, Wan aku tanya kenapa, lepatu aku cakaplah penyakit misterius grappers yang melanda diriku, masa tuh sepupu aku lynda, pakteh & makteh aku pon dengar sekali.. Pakteh aku terus cakap,, "Tu lah ko mulut jahat,, zaman sekarang neh ko kena percaya, bahawasanya rawatan tradisional tuh memang ada, walaupun zaman moden, dan kita tak boleh nak bangkang atau pertikai cara rawatan tersebut depan depan perawat tuh, walaupun pada hakikatnya memang apa yang dorang buat bertentangan dengan hukum syarak/Islam. Ko diam jer dah lah.. Masuk Kandang Kambing Mengembek.. Masuk Kandang Rimau MATI,, takde sempatnya ko nak meNGAUM" hahahhaha begitulah kata-kata Pakteh aku yang agak berbisa sehingga menyentap Usus, Apendix dan Kalbu,, maklumlah mulut Orang Negeri Sembilan,, lebih kurang macam mulut Orang Melaka gak.. PODEH(Pedas), kalau tak Podeh pun kompom PIJAR nyer tuh memang ada....hahhahah Pakteh aku tuh Suku Biduondo(Biduanda) ataupun kita panggil WAGHIH(WARIS) hhahhahah.. Makteh aku, adik beradik mak aku sampailah kitorang Suku TIGO BATU (Tiga Batu).

At last, Wan aku setuju bawak aku pergi berubat, tapi bukan kat Kuala Ina, menurut Wan aku perawat dekat Kuala Ina tuh mana ada lagi, dah meninggal.,, Akhirnya Wan aku ajak pergi berubat satu tempat, dia macam anak buah Darussyifa gak.. branch dia kat Tampin, Pulau Sebang, Negeri Sembilan. Masuk jer kat dalam rumah perawat tuh.. fuh ramainya orang.. sementara nak tunggu giliran aku tu lah,, aku sempat baca buku-buku yang ada kat situ.. nak dijadikan ceritalah,, aku tercapai satu buku tuh.. Aku tak sempat nak ambik nama penulis & tajuk dia sekali (lagi haru, tajuk pun tak tau). Tiba-tiba mata aku tertancap dekat salah satu nama Jin Tempel.. Menurut buku tuh Jin Tempel tuh dia macam menempel jer dekat badan kita,, maksudnya dia bergayut, panjat, peluk dekat salah satu anggota badan kita.. Selalunya Jin Tempel neh dia tak sampai merasuk dalam badan mangsa,, Jin Tempel neh selalunya dihantar oleh perawat tradisional bila masa ada orang cuba mengkritik/kondem cara perubatan dia.. Pergh.. memang macam tepat kena se das kat batang hidung aku yang tak mancung neh..

Tapi aku sendiri pon tak tahu apa punca penyakit misteri aku neh.. Bila sampai giliran aku jer,, perawat tuh baca ayat-ayat Quran,,, aku cuma rasa sakit kat belah kanan, dari kepala sampailah hujung kaki belah kanan jer,, tak tau lah  mungkin tuh implikasi sebab aku sakit gigi.. aku baru tahu rupa-rupa nya gigi geraham bongsu aku belah kanan baru tumbuh,, 

Menurut perawat tuh, dia cuma suruh aku ambik daun bidara, daun tuh memang ada kat laman rumah dia, petik jer,, lepastuh mandi dengan air ubat antara waktu asar-maghrib selama tujuh hari berturut-turut. The problem is,, masa hari isnin perjalanan aku dari tampin ke KL aku dah miss satu hari,, pastuh semalam pon aku tak mandi.. haish terpaksa lah aku ulang balik..  tapi aku tak tau ntah mana nak cari daun bidara..  Mungkin aku just mandi jer dengan air ubat,..

Kalau korang nak tau, apa lagi jenis-jenis JIN yang sempat aku baca/selak masa tuh antaranya lah :

JIN MAJUSI
Jin yang beragama majusi, sembah api.. Antara tanda - tanda seseorang itu diganggu Jin Majusi, dia cenderung bermain api, dan kesannya amat berbahaya kerana dia berpotensi membakar diri sendiri, panggang anak dia sendiri dan apa-apa sahaja yang berkaitan dengan api.

JIN TERBANG/UDARA
Aku tak ingat, tapi aku ingat dalam buku tuh memang ada jenis Jin neh.

JIN RUMAH
Jin yang berada dalam kediaman kita. 

JIN QORIN
Mungkin korang pernah dengar nama QORIN.. QORIn neh sebenarnya Jin yang mengiring kita disaat kita lahir sehingga mati..Masa mula-mula aku baca pelik gak,, bukan Qorin neh normal je  ker? Rupa-rupa nya boleh jadi kes  dimana seseorang itu boleh dikawal oleh Qorin nyer sendiri,, aku pon sebenarnya tak berapa nak faham gak dikawal sampai macam mana.. Kalau sampai seseorang boleh dikawal oleh Qorin sendiri,, pergilah berubat.

JIN CINTA
Hahahha mula-mula aku ingat Jin Cinta neh kes cinta tak berbalas lepastuh ada orang hantar jin tuh supaya mangsa jatuh cinta dekat dia. Rupa-rupa nya JIN CINTA neh lagi bahaya dari apa yang aku bayangkan.. rasanya tak keterlaluan kalau aku cakap, dalam banyak2 jin, jin neh bukan senang gak nak hapuskan.. 

Jin Cinta neh bermula apabila seseorang tuh suka mandi bertelanjang/berbogel, atau suka berbogel depan cermin sambil rasa kagum dengan tubuh badan dia,, lama kelamaan JIN CINTA neh akan rasa suka dengan manusia neh,, dan dia akan buat mangsa jadi berat jodoh.. kalau orang tuh dah kahwin dia akan buat sampai bercerai berai..

Baru aku tahu betapa bahaya nya JIN CINTA.. walaupun namanya JAMBU..



Setakat inilah entri aku untuk kali ini. Sebenarnya ada banyak lagi jenis-jenis jin tapi aku tak ingat.
Mintak maaf kalau penulisan kali ini ada kesilapan/kesalahan sebab untuk blog neh aku cuma curahkan apa yang aku ingat,, tanpa merujuk Mr Google..