Jin Tempel

Hah.. Jin Tempel? mende tuh? Ganas ker??

hohohoho sebenarnya ikutkan sebelum neh, aku tak pernah dengar nama jin tempel.. Tapi masa aku balik Tampin hari tu, saja singgah rumah mak sedara tengok wan aku, sepupu sepapat yang dah lama tak jumpa.. 
Tapi dalam masa yang sama mak aku pesan, kalau balik Tampin tuh ajak Wan aku singgah Kuala Ina, pergi berubat. Bila aku suarakan kat Wan aku nak pergi berubat,, Wan aku tanya kenapa, lepatu aku cakaplah penyakit misterius grappers yang melanda diriku, masa tuh sepupu aku lynda, pakteh & makteh aku pon dengar sekali.. Pakteh aku terus cakap,, "Tu lah ko mulut jahat,, zaman sekarang neh ko kena percaya, bahawasanya rawatan tradisional tuh memang ada, walaupun zaman moden, dan kita tak boleh nak bangkang atau pertikai cara rawatan tersebut depan depan perawat tuh, walaupun pada hakikatnya memang apa yang dorang buat bertentangan dengan hukum syarak/Islam. Ko diam jer dah lah.. Masuk Kandang Kambing Mengembek.. Masuk Kandang Rimau MATI,, takde sempatnya ko nak meNGAUM" hahahhaha begitulah kata-kata Pakteh aku yang agak berbisa sehingga menyentap Usus, Apendix dan Kalbu,, maklumlah mulut Orang Negeri Sembilan,, lebih kurang macam mulut Orang Melaka gak.. PODEH(Pedas), kalau tak Podeh pun kompom PIJAR nyer tuh memang ada....hahhahah Pakteh aku tuh Suku Biduondo(Biduanda) ataupun kita panggil WAGHIH(WARIS) hhahhahah.. Makteh aku, adik beradik mak aku sampailah kitorang Suku TIGO BATU (Tiga Batu).

At last, Wan aku setuju bawak aku pergi berubat, tapi bukan kat Kuala Ina, menurut Wan aku perawat dekat Kuala Ina tuh mana ada lagi, dah meninggal.,, Akhirnya Wan aku ajak pergi berubat satu tempat, dia macam anak buah Darussyifa gak.. branch dia kat Tampin, Pulau Sebang, Negeri Sembilan. Masuk jer kat dalam rumah perawat tuh.. fuh ramainya orang.. sementara nak tunggu giliran aku tu lah,, aku sempat baca buku-buku yang ada kat situ.. nak dijadikan ceritalah,, aku tercapai satu buku tuh.. Aku tak sempat nak ambik nama penulis & tajuk dia sekali (lagi haru, tajuk pun tak tau). Tiba-tiba mata aku tertancap dekat salah satu nama Jin Tempel.. Menurut buku tuh Jin Tempel tuh dia macam menempel jer dekat badan kita,, maksudnya dia bergayut, panjat, peluk dekat salah satu anggota badan kita.. Selalunya Jin Tempel neh dia tak sampai merasuk dalam badan mangsa,, Jin Tempel neh selalunya dihantar oleh perawat tradisional bila masa ada orang cuba mengkritik/kondem cara perubatan dia.. Pergh.. memang macam tepat kena se das kat batang hidung aku yang tak mancung neh..

Tapi aku sendiri pon tak tahu apa punca penyakit misteri aku neh.. Bila sampai giliran aku jer,, perawat tuh baca ayat-ayat Quran,,, aku cuma rasa sakit kat belah kanan, dari kepala sampailah hujung kaki belah kanan jer,, tak tau lah  mungkin tuh implikasi sebab aku sakit gigi.. aku baru tahu rupa-rupa nya gigi geraham bongsu aku belah kanan baru tumbuh,, 

Menurut perawat tuh, dia cuma suruh aku ambik daun bidara, daun tuh memang ada kat laman rumah dia, petik jer,, lepastuh mandi dengan air ubat antara waktu asar-maghrib selama tujuh hari berturut-turut. The problem is,, masa hari isnin perjalanan aku dari tampin ke KL aku dah miss satu hari,, pastuh semalam pon aku tak mandi.. haish terpaksa lah aku ulang balik..  tapi aku tak tau ntah mana nak cari daun bidara..  Mungkin aku just mandi jer dengan air ubat,..

Kalau korang nak tau, apa lagi jenis-jenis JIN yang sempat aku baca/selak masa tuh antaranya lah :

JIN MAJUSI
Jin yang beragama majusi, sembah api.. Antara tanda - tanda seseorang itu diganggu Jin Majusi, dia cenderung bermain api, dan kesannya amat berbahaya kerana dia berpotensi membakar diri sendiri, panggang anak dia sendiri dan apa-apa sahaja yang berkaitan dengan api.

JIN TERBANG/UDARA
Aku tak ingat, tapi aku ingat dalam buku tuh memang ada jenis Jin neh.

JIN RUMAH
Jin yang berada dalam kediaman kita. 

JIN QORIN
Mungkin korang pernah dengar nama QORIN.. QORIn neh sebenarnya Jin yang mengiring kita disaat kita lahir sehingga mati..Masa mula-mula aku baca pelik gak,, bukan Qorin neh normal je  ker? Rupa-rupa nya boleh jadi kes  dimana seseorang itu boleh dikawal oleh Qorin nyer sendiri,, aku pon sebenarnya tak berapa nak faham gak dikawal sampai macam mana.. Kalau sampai seseorang boleh dikawal oleh Qorin sendiri,, pergilah berubat.

JIN CINTA
Hahahha mula-mula aku ingat Jin Cinta neh kes cinta tak berbalas lepastuh ada orang hantar jin tuh supaya mangsa jatuh cinta dekat dia. Rupa-rupa nya JIN CINTA neh lagi bahaya dari apa yang aku bayangkan.. rasanya tak keterlaluan kalau aku cakap, dalam banyak2 jin, jin neh bukan senang gak nak hapuskan.. 

Jin Cinta neh bermula apabila seseorang tuh suka mandi bertelanjang/berbogel, atau suka berbogel depan cermin sambil rasa kagum dengan tubuh badan dia,, lama kelamaan JIN CINTA neh akan rasa suka dengan manusia neh,, dan dia akan buat mangsa jadi berat jodoh.. kalau orang tuh dah kahwin dia akan buat sampai bercerai berai..

Baru aku tahu betapa bahaya nya JIN CINTA.. walaupun namanya JAMBU..



Setakat inilah entri aku untuk kali ini. Sebenarnya ada banyak lagi jenis-jenis jin tapi aku tak ingat.
Mintak maaf kalau penulisan kali ini ada kesilapan/kesalahan sebab untuk blog neh aku cuma curahkan apa yang aku ingat,, tanpa merujuk Mr Google..




Comments

Popular Posts