Tone Excel

Monday, February 24, 2014

Siulan

Sebenarnya dah lama aku tak pergi rumah  mak.. Baru-baru neh saje jer lah,, nak tanya apa khabar dia.. Selalu kalau tidur rumah mak.. Kitorang memang suka tidur ruang tamu.. Sebab sejuk.. Dalam bilik berkuap.. Selalunya kalau tidur rumah mak,, memang tak pernah lah aku dengar bunyi pape dalam rumah mak..

CUMA!!! selang dua buah rumah mak,, ada rumah kosong.. Aku selalu perasan.. Tiap kali kalau aku lalu depan rumah tuh selau aku dengar bunyi orang bertukang especially waktu maghrib.. Tapi rumah tuh memang kosong.. kalau sebelah rumah mak tuh ada lah orang..

Tapi dalam rumah mak,, memang tak pernah ada benda aneh yang berlaku.. Itupun kata mak aku,, sebelum mak aku & bapak tiri aku masuk pindah kat rumah tuh,, menururt abang ipar mak aku,, kira pakcik aku gak lah kot.. dia ada 'sixth sense'.. Konon-kononnya dia ada nampak makhluk berbulu kat dapur rumah.. 'Bende' tu hitam.. eeee...

Lepastuh, khabarnya bapak tiri aku dah azan kat setiap sudut dan bilik kat dalam rumah tuh.. Alhamdulillah tak de pape.. Sampailah mak aku terdengar..  Konon nya malam masa aku tidur rumah mak aku.. Mak aku dengar ada 'bende' bersiul dekat pintu dapur..

Mak aku terus kejutkan aku,, suruh aku tidur dalam bilik.. Aku agak terkejut.. Dah lah aku terpisat-pisat...

Masa malam tuh mak aku tak cakap pape.. Siangnya baru mak aku cakap apa yang dia dengar malam tuh..

Hurm.. aku???
Aku tak dengar pape plak..
Tapi biarlah.. Kadang-kadang firasat mak tuh betul..

Baik aku tak payah melawan..

No comments:

Post a Comment