Tone Excel

Sunday, March 22, 2015

Penampakan Kuntilanak dan Gendurowo di Taman Langsat

Hai masih lagi berkisarkan kisah misteri dari negara seberang, Indonesia yang terkenal dengan kisah mistiknya. Jika berpeluang, memang penulis teringin melawat Indonesia, khabarnya Alas Roban merupakan tempat yang dikatakan terpaling angker disana. Tapi kali ini penulis ingin mengupas kisah seram di Taman Langsat, Mayestik, Jakarta Selatan.

Taman Langsat ini sebenarnya merupakan taman rekreasi yang digunakan untuk berolahraga dan aktiviti bersama keluarga. Meskipun taman ini ditumbuhi pepohonan yang indah, tetapi tidak ramai yang berkunjung ke sini untuk memanfaatkan kemudahan yang telah disediakan.

Kerana tidak ramai pengunjung, lama kelamaan taman ini dikatakan berhantu. Kononnya pada malam hari ada yang terlihat penampakan kuntilanak dan genderuwo. Kuntilanak jika bahasa disini lebih dikenali sebagai pontianak atau syaitan betina. Manakala genderuwo merupakan syaitan yang berupa binatang.

Gambaran Genderuwo
Menurut salah seorang peniaga rokok yang membuka kedai di tepi Taman Langsat, pernah pada satu kali, pada jam 1 pagi, seseorang datang ke kedainya mengaku terlihat penampakan genderuwo. Kisah ini juga disokong oleh seorang pekerja yang pernah bekerja untuk menjaga Taman Langsat, kadangkala bila tersedar pada waktu malam, tercium bauan yang pelik dan terdengar bunyi hilaian tawa yang tidak pasti dari mana suara itu datang.

Tetapi kini, setelah kebanjiran kiosk-kiosk baru dikawasan tersebut, keseraman tempat itu semakin kurang dan fungsi Taman Langsat kembali seperti sediakala, sebagai tempat rekreasi.



3 comments:

  1. mungkin daerah 'alas roban' lebih menyeramkan dibanding taman langsat ini, orang indonesia memang masih suka hal-hal mistik karena sudah menjadi bagian dari kebudayaan

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya sendiri cukup berminat walaupun saya orang Malaysia. Lagipun, saya teringat melawat ke sana bukan sahaja kerana hal mistik, tapi ingin melihat budaya disana.

      Delete
    2. Syaitan betina 😂 😂 😂 wkwkwkwkwk

      Delete