Tone Excel

Wednesday, June 4, 2014

Pengalaman Ibu 5 : Berjalan ke Kuburan




Ok, ini ialah pengalaman ibu yang kelima, pengalaman ibu sewaktu berjalan nak hantar kawan dia pulang, tapi ibu tak tahu kawasan rumah kawan ibu tuh ada kubur.

Biasalah kan, bila sebut kubur neh tak sah kalau tak ada cerita-cerita misteri disebaliknya. Kadang-kadang aku sendiri respect bila tengok orang yang boleh tinggal dekat kawasan perkuburan. Ataupun apa sahajalah yang berkaitan dengan kubur, termasuklah penggali kubur.

Salah satunya termasuklah pengalaman Ibu. katanya sewaktu Ibu dalam perjalanan  hendak menemani kawannya pulang kerumah. Ibu terbau sesuatu yang harum...

Harum macam mana nak tau? Bau macam kapur barus.. Kita semua maklum, kapur barus digunakan sewaktu kita hendak mengkafankan mayat. Aku sendiri tak pasti macam mana kapur barus digunakan. Adakah sewaktu mayat dimandikan ataupun kapur barus tuh diletak pada kain kapan? Tapi yang aku tahu bau kapur barus memang kuat kalau kita pergi rumah orang mati. Hahhahah bila sebut bau kapur barus neh aku nak tergelak jugak sebenarnya. Semalam aku berjalan dengan adik aku dekat Mid Valley, nak tengok wayang cerita MALEFICENT, tiba-tiba ada promoter bagi aku bau satu perfume neh, tak payah lah aku sebut brand apa hahahhaha, aku dapat jer aku cium, terus meremang bulu roma aku.. nape bau dia neh macam familiar? Eh? bau kapur barus kot.. hahhaha selalu kalau aku dapat kertas yang dorang spray perfume tuh aku simpan dalam beg atau purse, tapi kali neh aku dapat, aku cium, aku terus buang..Seram kot bau dia.. Kononnya bau 'Rose'.. oh yer lupe lak.. air 'Rose' pon sebenarnya bau orang mati gak tau..Aku pernah nampak masa ada kelas pengurusan jenazah, ada orang pergi percik air mawar atau ros dekat atas kain kapan bagi wangi hahahhaa.

Eh jauh lak aku melalut, berbalik kisah Ibu, itu lah yang dia terbau , bau kapur barus sepanjang perjalanan. Lepastuh tiba-tiba Ibu toleh belakang, Ibu terlihat ada orang tengah usung jenazah tengah malam...
Aku pun tak tanya Ibu dengan betul masa tuh, apakah yang dilihat Ibu benar-benar orang yang usung jenazah atau dia lihat dari 'mata batin' dia...


Sebenarnya, kalau ikutkan logik, gangguan di kubur bukanlah dari orang yang dah mati. Sebab orang yang dah mati tak boleh buat apa-apa. Tapi macam biasalah, kubur neh tempat yang sunyi, memang menjadi tempat permainan 'Syaitonirrojim'...

Tapi ada gak yang tak takut dengan kubur. contoh macam golongan mabuk kaki judi neh, sangggup pergi kubur nak mintak nombor ekor lah.. Kadang-kadang aku rasa setan pon takut dengan manusia yang macam tuh.







Sumber Foto :

1) http://usimages.detik.com/thumbnail/2013/05/02/1383/082655_jeruk4.jpg

2) http://lakonhidup.files.wordpress.com/2012/01/pengusung-jenazah-yang-berjalan-mundur-ilustrasi-budiono.jpg?w=426

No comments:

Post a Comment