Tone Excel

Wednesday, November 26, 2014

'Dia' KEMBALI . . .



Kali ini, aku nak bercerita dari pengalaman teman aku pasal gangguan yang baru berlaku dekat dia 3 hari lepas. Teman aku neh, mesra ku sapa Ris pergi kerumah rakan kepada suami beliau, katanya ada makan-makan(kenduri gitu). Kebetulan masa Ris dan suami nak balik, masa tuh malam hujan lebat. Memandangkan kereta Ris tak ada aircond, jadi tak boleh lah nak tutup tingkap sebab hujan kan, jadi Ris dan suami ambil keputusan nak bermalam dirumah teman tersebut.

Kiranya rumah kawan yang mereka pergi tuh rumah suami isteri, yang Suami bernama Firman manakala isterinya Via.

Encik Firman tawarkan Ris untuk tidur didalam satu bilik, yang dah kosong selama 4 bulan . Menurut Ris bilik tuh ok, ada katil, tilam semua memang bilik tuh bersih. Sewaktu Ris tengah tertidur, suami Ris berborak lagi dengan Encik Firman, tiba-tiba Ris tersedar ada satu lembaga hitam sebelah Ris. Apa lagi, Ris menjerit sekuat hati.

Aneh tak ada siapa yang dengar! Ris terus keluar dari bilik, tengok-tengok, suami dia ada dekat ruang tamu tengah berborak. Ris bertanya kepada suami, "Awak tak dengar ker saya menjerit kat dalam tuh?".. suami Ris bermati-matian kata dia tak dengar,.

Ris hairan, padahal jarak bilik dengan ruang tamu tak jauh, ada dalam satu meter jer. Tak mengapalah!. Suami Ris terus menemani Ris untuk tidur ,"Dah-dah jom masuk, saya teman awak. Takde pape lah"..

Ris pun tertidur, sampai lah dia tersedar keesokan paginya, suaminya tiada disisi. Bila intai keluar, suami nya sedang tidur diruang tamu. Ris terus menggerak kan suaminya "Bila awak tidur sini?"..

Suami Ris menjawab "Memang sepanjang malam saya tidur sini."
Ris kehairanan dan bertanya "habis malam tadi awak temankan saya tidur?"
Suami Ris bermati-matian mengatakan yang dia tidak tidur bersama Ris malam tadi.

????????????????????????????????????????

Dua hari lepas sebelum majlis makan-makan tuh, ada orang hantar kelapa seguni, padahal tak ada siapa pun yang order. Bila tanya katanya hadiah dari seseorang .Tak ada siapa pun yang berani makan, diorang letak kelapa tuh kat dapur. Keesokan pagi tengok kelapa seguni tuh boleh hilang!..

Berbalik kisah Ris diganggu dirumah terbabit, akhirnya mereka membuka cerita, dahulu jiran rumah mereka ada membela. Bela apa tuh tak pastu, tapi yang pasti benda tuh pandai menjelma jadi manusia. Kiranya, jiran sebelah neh pernah simpan 'benda' tuh kat dalam rumah mereka neh, sebab masa tuh rumah neh dah lama kosong.

Lepastuh tak silap, gangguan dah tak ada sebab 'tuan' kepada makhluk tuh dah ambik balik, kiranya dua tahun mereka aman lah. Tapi siapa sangka lepastuh gangguan tuh datang kembali.

Mereka suami isteri dah serik diganggu, boleh dikatakan setiap malam jumaat mereka diganggu. Antara gangguan yang maha dahsyat apabila suatu hari Encik Firman balik ke rumah, dia lihat Via sedang masak, Encik Firman perasan kenapa muka isterinya Via macam pucat, rupa-rupanya 'benda' tuh menyamar. Benda tuh pandai menyamar tiru sebijik dengan perangai orang yang dia menyamar tuh(aku tak tahu nak susun ayat macam mana).

Menurut teman Ris lagi, mereka pernah memanggil Pengamal Perubatan Tradisional untuk menghalau makhluk tersebut. Tapi menurut pakar, 'benda' tuh kena Tuan dia yang ambil. Masalahnya, tuan kepada 'benda' neh pernah datang ambik, tapi ntah macam mana benda tuh boleh datang balik. Yang lucunya, menurut Via, pernah satu kali dia baca yaasin dalam bilik, boleh lak dia terasa benda tuh ketuk kepala dia hahahhaha (aku yang menaip neh boleh lak  gelak, kena  sendiri baru tahu).

Aku yang menulis neh tak rasa seram sangat, tapi aku kesian dengan Ris yang tak boleh tidur malam. yer lah kena kat batang hidung dia kan.

Sebenarnya, aku pernah terbaca info tentang jin yang suka menyamar jadi manusia neh selalunya Hantu Raya, walaupun nama dia Hantu Raya, tak semestinya masa musim-musim perayaan jer dia muncul, hari biasa pun dia ada gak hahhahantah pape lah aku neh.

Ok lah aku serius, sebenarnya Hantu Raya neh adalah spesies jin yang paling jahat dan otai.. Sebab tuh dia digelar Hantu Raya, (kalau dalam Bahasa Melayu, Raya tuh merujuk kepada benda-benda yang besar seperti jalan RAYA, Pasar RAYA) jadi Hantu Raya neh memang jahatlah.

Hantu Raya neh memang mempunyai keupayaan untuk menyamar especially menyamar jadi tuan dia, tapi dalam kes Ris neh aku tak pasti makhluk tuh jenis jin apa, sebab boleh menyamar jadi semua benda, tak pasti lah buah kelapa pun dia boleh menyamar ker.

Sebenarnya senang jer kita nak tahu, orang yang kita kenal tuh memang dia ker tidak salah satunya korang tenung anak mata dia, kalau dia manusia, anak mata dia . Korang tahu tak anak mata tuh yang mana?

Kalau korang tengok mata manusia neh ada putih mata, dengan hitam mata, kat dalam hitam mata tuh kan macam ada satu lagi lingkaran bulat kan? hah . yang tu lah anak mata.

Korang tenung lama-lama anak mata dia, kalau dia tak berani tentang dia takut, kalau dia berani tentang gak mata korang , korang akan perasan, anak mata dia bukan berbentuk bulat, anak mata dia berbentuk macam segitiga macam tuh. Huhuhu kalau 'benda' tuh berani bagi korang tengok anak mata dia yang segitiga tuh, maksudnya dia memang saja nak 'bergurau' dengan korang lettewwww....


Huuhuhuhuhuuh Selamat Malam.....
Ehem.. Sebelah katil  korang ade ape yek?


No comments:

Post a Comment