Misteri Stesen Keretapi Manggarai


Disalah sebuah wilayah di Jakarta, terdapat satu stesen keretapi yang besar yang dipanggil Stesen Keretapi Mangarai kerana kawasannya lebih luas dari kebanyakan stesen di Jakarta.
Di stesen keretapi terdapat satu kawasan yang luas untuk menyimpan spare part atau body keretapi yang boleh dikatakan sebahagian darinya rosak akibat kemalangan termasuklah body keretapi yang terlibat dalam kemalangan di Stesen Bintaro.

Kerana terlalu banyak body keretapi yang tidak dapat dibaikpulih dan diperbaiki akibat kerosakan yang teruk, maka kebanyakannya ditinggalkan terbengkalai disini. Rentetan itu lah muculnya beberapa cerita misteri kononnya terlihat penampakan kanak-kanak yang bermain layang-layang disekitar itu dan juga penampakan kelibat wanita di malam hari, tak kurang juga ada penduduk tempatan yang pernah melihat jin yang terkenal disana yang dipanggil Genderuwo.

Disebabkan depoh penyimpanan badan keretapi yang pernah terlibat dengan kemalangan ini disimpan disatu tempat dimana tidak semua orang dapat memasukinya, cerita tentang Stesen Manggarai ini seolah semakin dilupakan.

Walau bagaimanapun, aura seram di kawasan ini masih dapat dirasakan kepada penduduk Jakarta, kerana akibat kekurangan orang yang melewati kawasan tersebutlah tempat itu menjadi semakin sepi dan kelibat makhluk-makhluk halus menjadi semakin aktif akibat kurangnya aktiviti manusia dikawasan itu.

Sebagai seorang yang mempunyai pegangan agama, kita juga percaya bahawa jin dan syaitan tidak pernah berhenti untuk menyesatkan manusia, walaupun Stesen Keretapi Manggarai menyimpan badan-badan keretapi yang pernah terlibat dengan kemalangan yang melibatkan jutaan nyawa yang terkorban, kita percaya, seseorang yang telah pergi tidak mungkin kembali. Maka disnilah syaitan berperanan menjadikan tempat tersebut berhantu kerana sejarah kemalangan tersebut.

Comments

Popular Posts