Ku Sangkakan 'Sleep Walking' rupa-rupanya . . .


Kali neh aku nak bercerita tentang pengalaman Pak Man. Pak Man mempunyai seorang anak perempuan, anak Pak Man yang dipanggil Lisya selalu sahaja mengalami 'Sleep Walking'. Sebenarnya apabila diketahui kebenaran, Lisya bukanlah 'Sleep Walking'  tetapi . . .

Kisah bermula apabila Pak Man dan isteri Mak Leha mengetahui yang anaknya bukan lah 'Sleep Walking' sebaliknya dipindahkan ketika tidur. Pada satu malam, Lisya menegetuk2 pintu "Mama! Mama! Bukak pintu neh Mama, Please Mama!" dengan rasa tersentak Pak Man dan Mak Leha membuka pintu dan bertanya apa yang terjadi, Lisya menjawab dia tersedar berada diluar beranda rumah dan tidak tahu siapa yang meletakkannya disitu.

Pak Man terus mengambil keputusan untuk tidur di ruang tamu dan membiarkan isterinya tidur dengan Lisya.

Pak Man dan Mak Leha berfikir dengan cara Lisya tidur bersama Mak Leha, masalah ini akan selesai. Rupanya tidak! Kerana pada satu malam Mak Leha tidur benar-benar dihadapan pintu bilik (tak dapat dipastikan sebab Mak Leha tidur disitu), tiba-tiba Mak Leha tersedar Lisya hilang dikatil! Mak Leha terus menegejutkan Pak Man, ternyata Lisya tiada!. Tiba-tiba dari belakang rumah, Pak Man dan Mak Leha terdengar bunyi suara perempuan menejerit, apabila diamati, itu suara Lisya.

Mereka bergegas ke belakang rumah, alangkah terperanjatnya apabila melihat Lisya berada di belukar. Apabila mereka bertanya kepada Lisya, dia sendiri tidak tahu kenapa dia disitu. Pak Man bertanya kepada Mak Leha "Tak kan masa budak neh keluar awak tak sedar ?".. Mak Leha terus menjawab "Tak, saya memang tak sedar langsung, saya tersedar neh pun sebab terjaga nak minum air dan pergi ke bilik air, awak tahu kan saya neh jenis cepat tersentak kalau ada apa-apa"

Pak Man merasa pelik, bila difikirkan balik, betul kata Mak Leha, isterinya seorang 'Light Sleeper' mudah terjaga walaupun terdengar bunyi cicak berdecik di dinding.

Akhirnya, Pak Man dan Mak Leha mengambil keputusan membawa Lisya untuk berjumpa pakar. Apabila berjumpa dengan Pakar Perubatan Modern , doktor mengesyorkan Lisya dirujuk ke bahagian Piskiatri, tetapi apabila berjumpa dengan Pakar Perubatan Tradisional, lain pulak kata bomoh tersebut, kononnya Lisya dialihkan seekor Jin. Pak Man pelik, kenapa Jin tersebut hanya memilih anaknya Lisya?

Pak Man dan Mak Leha hanya menurut kata bomoh tersebut untuk selalu meletakkan Yaasin dibawah bantal Lisya sebelum tidur. Alhamdulillah... Selepas mendengar kata pakar tersebut, Lisya tidak lagi mengalam 'Sleep Walking'.






Comments

Popular Posts