Rumah Hantu

Bila nampak kawan aku post pasal Lawang Sewu kat blog dia tadi, aku rasa macam tertarik tengok pic hantu betina tuh. Tertarik sebab apa? Sebab hantu tuh sebijik macam hantu yang pernah aku buat masa sekolah aku ada 'Hari Kantin' tak silap.. Cikgu tetapkan, budak2 tingkatan 6 kena buat rumah hantu,, kelas tingkatan 6 ada 4 jer,, kelas Sejarah, Bio, Fizik & Account.


Hahahha apa lagi,, aku lah manusia yang rasa paling 'Heaven' sekali bila cikgu cadangkan budak Tingkatan 6 buat 'Rumah Hantu' huuhhuuh macam sejiwa jer cikgu2 neh kat aku.. Nak dijadikan cerita, balik rumah, aku carik baju kurung putih, baju sekolah lama aku dua helai,,, aku cantumkan sendiri jadi baju tuh labuh cecah lantai dan bahagian tangan pon aku cantum kasi tak nampak tangan wowowoow ... ops! ops! ops! tu je ker?



Tak cukup beb! aku balut kertas surat kabar yang aku dah keronyok dengan sisa kain yang ada, nampak macam baby.. then my final touch,, aku cat kain yang macam bentuk baby tuh dengan water color warna merah macam darah lah konon hohohohohoho...

Esoknya, aku bawak kat sekolah,, hohohoho seperti yang dijangka,, sume budak2 tingkatan 6 dengan cikgu2 seram tengok aku.. relax lah cikgu neh baru promo jer... Dalam masa yang sama aku fikir apa lagi aku nak buat supaya aku nampak seram lagi yek?...

Selang dalam beberapa hari, tiba-tiba one of my classmate bawak rambut palsu... katanya mak dia punya.. mak dia dah tak pakai lagi dah... Yesss!!! dorang sume bajet aku nak pakai rambut palsu tuh kat kepala? weh korang silap lah. Masa tuh aku free hair,, aku belom bertudung lagi.. rambut aku masa tuh memang panjang.. So, rambut palsu yang ada tuh aku buat tutup muka.. hahahhaha waktu tuh,, yang Hero Melayu, Hero Cina, Hero India semua telan air liur pondan bila tengok aku pakai kostum hantu betul hohohooh..

Tapi, hajat aku untuk menjadi hantu yang paling masyhur dalam sekolah terencat kerana last minit bapak aku leh lak ajak aku balik kampong.. Last-last kawan-kawan aku yang lain lak jadi hantu.. Sepanjang perjalanan aku menyumpah,,penat aku reka baju hantu tuh.. last2 aku tak boleh jadi hantu.. apa neh?!...

Ok lah ... nak dijadikan cerita.. Waktu sekolah kawan-kawan aku pulang kan balik kostum hantu kat aku. Aku simpan jer lah sampai lah aku dah kerja dah masuk universiti semua..

Aku selalu diganggu.. Aku pernah termimpi macam ada satu pompuan kendong baby ada kat dalam bilik aku..

Kadang-kadang aku nampak ada kelibat keluar masuk dalam bilik aku...

Kemuncaknya, aku mimpi pompuan tuh pakai baju putih, berdarah-darah, dukung baby, sekali aku tengok muka pompuan tuh sebijik macam muka aku, berdarah-darah.. Aku tersentak..

Aku cerita kat mak. Tiba-tiba mak tanya aku.

"Kau ingat lagi tak? masa sekolah dulu kau pernah jadi hantu? baju tuh ko simpan lagi ker?"

Aku tersentak, ye aku baru teringat.. memang betol aku masih simpan lagi baju tuh sebagai kenang-kenangan. Pada hari aku tak dapat jadi hantu, aku dah bertekad, aku akan simpan baju hantu tuh sampai aku dah beranak pinak,, kemudian baju itu akan aku wariskan kepada anak-anakku sebagai Skim Permainan Pertama Mereka (SPPM).

Kini, SPPM Anganku musnah bila mak aku suruh buang baju tuh.. Aku cuba pertahankan yang baju tuh tak salah..

Nak dijadikan cerita, satu hari aku kemas rumah, tiba-tiba aku ternampak baju hantu tuh ada dalam kotak kat bawah katil aku.. Aku belek baju tuh.. Aku tersenyum.. Tapi senyuman tuh tak lama. Bila mak aku rampas baju tuh dia nak buang. Terpaksalah aku redha & pasrah...

Kemudian, beberapa hari lepastuh mak aku tanya, "Along, mana baju tuh? mak nak buang?"

Aku kepelikkan.. lalu menjawab "Ai mak.. Bukan mak dah rampas lepastuh mak dah buang ker? Mak janganlah nak menambahkan bara yang tersimpan ,, dah lah mak buang baju tuh,, lepastuh buat-buat tanya lak"...

Mak aku macam meninggikan suara tak puas hati "Apa kau ni? ".. Mak aku terus meluru masuk bilik aku tapi baju tuh tak jumpa.....

Nak dijadikan cerita, satu hari masa tuh aku kat ofis, aku dapat panggilan dari mak "Along, mak dah jumpa baju tuh.. Ko sorok dalam almari yek?"

Eh mak aku neh, buat lawak ape lak.. Sape yang kencing manis neh ? aku ker dia? ntah-ntah dia yang simpan dalam almari baju tuh.. sebab aku ingat dia yang rampas baju tuh dari aku..

Akhir nya, baju tuh dah dibuang..  huhuhuuhuh kan aku dah cakap, baju tuh tak salah.

Buktinya, lepas baju tuh dibuang, aku masih lagi boleh nampak bayangan 'Perempuan Kendong Baby' tuh kadang-kadang 'dia' hadir dalam mimpi.

Pada pandangan korang? Ap bende tuh ?Mesti lah takde kene mengena dengan baju tuh kan? Sebab baju tu dah dibuang.. yer dak??

Comments

  1. ada plak SPPM ek? ... biasanya roh2 tak tenteram suka dengan benda2 yg ada kaitan dgn dia..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts