'Harta Pusaka' Mak



"Yan..............
yan..............
Yan......................"

Izyanti terdengar suara yang memangil-manggil namanya dengan agak tersekat-sekat dan perlahan. Terus dia berlari ke bilik emak nya yang sudah menanggung kesakitan yang agak lama. Apabila berada betul-betul disisi ibunya, Izyanti lantas bertanya "Kenapa mak?"..

"Yanti....
Mak nak mintak maaf,
Mak terpaksa tinggalkan 'dia' kat sini..
Mak tak boleh bawak dia pergi.."

Itulah apa yang Izyanti dengar walaupun agak susah untuk dia hadam apa yang ibunya kata. Izyanti terkedu antara percaya tak percaya. Antara takut dan berani. Izyanti menjawab "Mak,.. janganlah cakap macam tuh, Mak cakap apa neh mak?"

Keesokan pagi, sewaktu Izyanti masuk kedalam bilik ibunya, alangkah terkejutnya dia terlihat ibunya menghembuskan nafas yang terakhir dengan mulut yang ternganga sambil mengeluarkan satu bunyi yang agak panjang "Arrrrrrrrrkkkkkkk............."

Hampir seminggu kematian ibunya, masih terngiang-ngiang difikiran Izyanti tentang kata-kata ibunya sebelum menghembuskan nafas yang terakhir iaitu emaknya ada meninggalkan sesuatu. Izyanti masih berdiam dan tidak mahu memberitahu suaminya sehinggalah..

Sehinggalah pada satu hari suaminya memanggil "Sayang, tolong keluar dari bilik neh sekarang.. keluar sekarang".

Tanpa banyak soal Izyanti terus melangkah keluar. Dia agak pelik, apabila dia diberitahu yang rumahnya akan didatangi dua orang yang merupakan Pengamal Perubatan Tradisional.

Setibanya mereka didalam rumah, salah seorang terus bertanya kepada suami Izyanti "Masih nampak lagi ker ?"..

Izyanti bingung..

Akhirnya barulah Izyanti faham apa yang dikatakan oleh ibunya sebelum meninggal apabila Izyanti diberitahu bahawa Arwah Emaknya ada membela polong.

Punca menyebabkan suaminya menjemput dua pakar terbabit apabila suaminya sendiri terlihat ada satu kelibat perempuan tua berlidah  panjang berada disebelah isterinya sewaktu Izyanti sedang tidur.

Comments

  1. em..seram ka yati.. mesti suami dia x boleh tidur malam.. hu hu hu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks sebab baca. Baru perasan komen. Dah lama tak update blog

      Delete

Post a Comment

Popular Posts