Tone Excel

Monday, October 21, 2013

Bathamim : Disampuk Jin Siam

Ni berbalik kisah makcik aku yang harituh g berubat kat Darussyifa.. yang sakit dada,, terasa macam nak terkeluar jantung dia.. Katanya, masa Raya Haji dia g beraya dekat rumah adik ipar dia.. dia ceritakan pengalaman dia masa berubat dekat Darussyifa. Last2 adik ipar dia cadangkan g berubat kat Gombak,, nama tempat tuh Bathamim (benteng mukmin). Menurut pakcik & makcik aku,, Pakar neh asalnya masa siang Pakar neh Doktor, tapi bile malam dia buat berubat macam Darussyifa..

Nka dijadikan cerita, masa sampai kat sana, semua orang rasa sejuk kat situ.. makcik aku sorang jeh rasa panas & pijar satu badan.. Pakar tuh dah faham, dia bagi makcik aku minum air,, lepastuh dia suruh makcik aku duduk dulu.. tiba-tiba makcik aku cakap, dia nak balik.. pakar tuh tanye, nape nak balik?,, hah! masa ni lah makcik aku kene sampuk :

Pakar    : Nape nak balik cepat?
Makcik : Aku nak balik, NAK HISAP DARAH BUDAK!!!
Pakar    : Mana asal usul ko?
Makcik : Siam..
Pakar    : Nape ko kacau dia?
Makcik : Tuan aku suruh lah..!!
Pakar    : Ko Islam ke kafir ?
Makcik : (Diam..)
Pakar    : Nape ko diam? nape ko kacau orang Muslim?
Makcik : Tuan aku suruh!!! (Pakar tuh dah faham, ni mesty jin kafir)
Pakar    : Ok, aku bagi ko peluang,, keluar dari badan dia dan masuk islam..
Makcik : Tak Nak!!!
Pakar    : Nape ko tak nak??
Makcik : Sebab aku tak nak mungkir janji dengan Tuan aku?
Pakar    : Ko takut dengan janji ko dengan Tuan ko,, dia tuh manusia!! Tapi macam mana janji ko dengan                    Nabi Sulaiman ?
Makcik : Ahhh..!!!! ko tak payah cakap dengan aku pasal bende tuh!! aku tak nak kuar..
Pakar   : Ok last,, aku tanya betul ko tak nak keluar? ko tak takut dengan azab Allah?
Makcik: Ko tak payah ajar aku lah! ko ingat ko hebat sangat ker?
Pakar   : Memang aku tak hebat!! Yang Hebat tu ALLAH S.W.T... habis ko tuh hebat sangat ker sampai
              sanggup berlawan dengan ayat2 Allah? Ok ! Aku dah bagi ko peluang, tapi ko tak nak! Ko                         tunggu! Aku bakar ko dengan Kalam Allah (Ayat Al-Quran).
Makcik : Ok! AKU MASUK ISLAM!!! TUNJUKKAN AKU !!
Pakar    : Betul ko nak masuk Islam?
Makcik : Betul
Pakar    : Kalau ko tipu, ko akan terbakar dengan azab Allah..
Makcik : Tak aku tak tipu!!
Pakar    : (Then, dia ajar Jin tuh mengucap, makcik aku terus pengsan tak sedarkan diri).

Nak dijadikan cerita,, lepas tuh barulah makcik aku rasa ok dah.. Untuk pengetahuan, makcik aku neh selain berniaga runcit kecil-kecilan kat rumah dia, dia jaga anak orang jugak.. Katanya, sebelum dia g berubat,, ada salah satu anak orang yang dia jaga tuh,, bagi tahu dia :

Budak : Makcik!
Makcik : Ye..
Budak  : Rumah makcik ade SETAN lah!!
Makcik : Hah ! mana dia??
Budak   : Tadi dia ada kat atas siling neh?? sekarang dah tak de..

Esoknyer, budak tuh tak berani nak datang umah makcik aku. mak budak tuh siap hantar depan rumah lagi,, budak tu beriye2 berkeras tak nak masuk rumah makcik aku,, TAKUT,, katanya..

Dalam masa yang sama, perniagaan makcik aku turut terjejas,, budak-budak tak berani nak datang rumah..

Tapi lepas dah berubat kat Batahmim.. Alhamdulillah.. Semua berjalan lancar.. :)

Aku sebagai anak sedara,, turut rasa gembira dan syukur sebab makcik aku dah sihat..


6 comments:

  1. BATHAMIM (benteng tapediri menyeluruh / benteng mukmin).. bukan benteng iman.. apepun syukur Alhamdulillah kat makcik..

    ReplyDelete
  2. benteng mukmin 114 (114 merujuk kepada jumlah surah yang ada dalam Al-Quran)

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih sebab betulkan saya.. mungkin nanti saya akan edit sikit blog neh untuk betulkan maksud Bathamim :)

      Delete
  3. Assalamualaikum.
    Saya ingin bertanya batahmim 114 ni sama ke praktisnya dengan darussyifa' dengan pengamalan menggunakan ayat al-quran dan zikir memuji Allah? Adakah pertubuhan ini berdaftar dengan pihak berkuasa?
    Saya mohon pencerahan dari yang lebih arif. Terima kasih banyak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. saudara cuba rujuk web GAPIMA ( Gabungan Perubatan Islam Malaysia) utk pencerahan..tq

      Delete
  4. Sye ade dengar kawan² yg masuk bhatamim nie adalah si perawat tidak boleh berdialog(bercakap) dengan jin atau syaitan..

    ReplyDelete