Tone Excel

Wednesday, October 16, 2013

Insomnia : Mistik atau Ada Penjelasan Sains?

Sebenarnya, aku ni memang bermasalah bila nak tido malam.. Selalu tersentak tengah2 malam. Mungkin hal ini berpunca aku dah terbiasa bersengkang mata masa waktu belajar,, especially time deadline assignment atau kalau esok tu dah nak exam.. Walaupun aku dah prepare pon kadang-kadang aku pernah sampai tak boleh tido malam,, setiap satu jam sekali aku tersentak.. Cuma kebelakangan neh, aku rasa macam Insomnia neh memberi kesan pada tugasan aku di pejabat,, yer lah,, bayangkan,, tiap kali lepas azan subuh,, barulah aku boleh tido lena..

Baru-baru neh dalam minggu lepas, aku ada berjumpa dengan Doktor, aku ceritakan masalah aku, yang aku neh tak boleh tido malam.. Doktor tuh bagi aku ubat penenang yang hanya boleh dimakan satu jam sebelom waktu tidur.. Aku faham,, ubat penenang tuh adalah ubat tidur.. tapi aku dah tak ada pilihan.. Aku ambil dos aku yang pertama.. aku bermimpi ngeri,,, sampai aku tersentak tengah-tengah malam,, bila dilihat jam dinding,, aku tersedar dalam pukul 3.30 pagi..

Selang beberapa hari aku berjumpa  semula dengan Pakar tersebut,, aku ceritakan yang ubat penenang neh tak dapat menyelesaikan masalah aku.. Doktor tuh benar-benar terkejut.. Katanya, mustahil kalau dah makan ubat penenang aku masih boleh terjaga.. Katanya, kesan ubat penenang neh memang kuat, sebelom neh Doktor tuh dah pesan,, kalau nak tidor, sebelom makan ubat penenang, aku kena pastikan aku dah set alarm dan pastikan volume nyer paling tinggi. Tapi, belom sempat alarm aku dah berbunyi, aku boleh tersedar tengah-tengah malam.

Akhirnya, aku dah tak ada pilihan,, sebab aku lihat dari riak wajah Doktor tuh, macam tak percaya kan aku,, aku berterus terang yang aku bermimpi ngeri,, tapi Doktor tuh ada penjelasan sains nya tersendiri,, katanya mungkin aku terlalu memikirkan sesuatu,, mungkin aku dalam keadaan stress menyebabkan aku berfikir bukan-bukan dan susah nak tido malam.. Doktor juga cakap, yang aku tak boleh bergantung dengan ubat tido selama-lamanya atau untuk jangka masa yang panjang..

Tapi kelamaan, Doktor tuh juga akur,, yang sebagai seorang yang mempunyai pegangan agama,, walaupun dia seorang Doktor, dia tetap percaya dengan perkara-perkara mistik,, katanya mungkin aku perlu mencari seseorang yang pakar dengan bende2 mistik neh... Hurmm...

Aku memang dah nekad nak berubat dengan cara rawatan islam.. Pada AHad 13/10/2013 aku nekad bersama dengan Makcik aku pergi ke Darussyifa Shah Alam.. Memandangkan Makcik aku pon seperti terkena gangguan seperti selalu meracau dan sebagainya.

Yerlah mana boleh tahan, tak boleh tidur satu hal,, asal terlelap jer diterjah oleh mimpi-mimpi ngeri..  Aku masih teringat kronologi mimpi ngeri yang aku lalui dalam masa seminggu neh jer... Mula2 aku bermimpi ada ular hitam nak telan aku,, ular tuh memang besar sangat2,, mulut dia dah nganga nak telan aku,, tapi nasib baik kawan aku cepat-cepat sambar aku.. ade bermacam-macam lagi jenis mimpi ngeri,, tapi yang paling aku ingat,, yang membuatkan aku nekad nak berubat bila aku bermimpi aku pergi menguruskan mayat seorang kristian/yahudi(aku sendiri tak pasti, tapi apa yang aku ingat mayat perempuan tuh aku balut dia dengan kain satin kaler krim seolah-olah seperti dikapan kemudian aku iring mayat tuh sampai dia dibakar).. huh! memang aku sedar masa tuh tepat pukul 3 pagi.. oh ya sebelom aku terlupa,, aku teringat sebelom aku bermimpi pasal hal ini,, aku ada bermimpi seolah-olah aku boleh terbang,,

Sebenarnya, aku  plan nak berubat pada hari sabtu dekat satu masjid berdekatan dengan rumah,, tapi pagi tuh,, aku betol2 tak sedar,, sebab kalau nak berubat kat masjid tuh aku kene datang pukul 1030,, aku sedar pon 1040,, aku pelik.. aku tengok henfon ada banyak miskol,, seolah-olah aku tidur mati,, aku tak sedar lansung bunyi orang call, Alarm dan sebagainya,, nak kata aku silent kan fon tak gak,, memang aku set profile yang biasa,, aku memang sensitif,, kadang-kadang bunyi sms masuk yang berketik tu jer pon aku boleh tersedar,, dan untuk pengetahuan aku tak amik ubat tidur pon masa malam tuh.

Akhirnya, hari ahad aku dah bulatkan tekad untuk pergi berubat dekat Shah Alam.. Aku dapat perawat lelaki, seorang Ustaz,, nampak macam muda lagi,, hahhahah yang aku nak gelak tuh dia yang laki lak tersipu-sipu dengan aku kahkahkahakah (memang tak boleh blah,, aku pon rasa macam nak gelak lak).

Sebelom memulakan rawatan, Ustaz tuh tanya apa masalah aku. Aku pon cakap yang aku tak boleh tido malam dan aku selalu bermimpi bukan-bukan. Ustaz tuh cuma pesan, kalau untuk menghindar dari mimpi buruk,, dia ada bagi aku beberapa tips.. Sebelom tidur,, dalam keadaan mengadap kiblat, baca Surah Al Fatihah, Ayatul Kursi dan 3 Qul (Surah An-Nas, Al-Falaq dan Al-Ikhlas), Kemudian tarik nafas dalam-dalam ,, kaup dari kepala sampai hujung kaki sambil tahan nafas.. Ulang step neh 3 kali.... Tiba-tiba aku teringat waktu aku Sekolah Rendah, aku tak ingat aku Darjah berapa,, tapi apa yang aku pasti, masa tuh aku menetap di Kampung Melayu Subang, baru aku teringat yang sebenarnya aku pernah ternampak ada banyak kepala berlegar-legar diudara,, aku macam nak histeria,, last-last aku ingat abah aku bawak balik kawan dia datang rumah untuk ubatkan aku,, aku tak ingat siapa nama pakcik tuh.. klue yang aku ada sekarang neh,, mungkin pakcik tuh nama dia mula denga huruf N, akhir huruf N, tengah2 namanya huruf R.. Aku tak pasti sama ada nama dia NORAN atau NORIZAN.... Yer,,, sekarang bayangan tuh jelas,, pakcik tuh ade letak satu minyak kat dalam piring,, lepastu Abah sapu minyak tuh kat kepala aku.. Yer betol! aku memang ingat! Aku tak mimpi.. Selain aku terlihat kepala berlegar-legar diudara,, aku pernah ternampak ada satu orang berselubung hitam masa aku nak pergi buang sampah,, waktu tu tengah hari... Untuk pengetahuan korang, tempat aku buang sampah tuh memang agak jauh,, ke dalam hutan..

Kemudian aku tersentak dari lamunan, bila Ustaz tuh melambai-lambai kat aku,, huhuhuhu malunyer aku,, aku tengah khayal rupenyer,, dan pandangan mata aku seolah-olah merenung kat Ustaz tuh,,pandangan aku tembus! (kahkahakah mesty Ustaz tuh ingat aku ni ntah hape2 ntah, kuat berangan/khayal). Sebenarnya, aku jugak teringat yang sebelom neh abah pernah ajar aku cara yang sama macam Ustaz tuh ajar,, baca ayat-ayat tertentu kemudian kaup dari muka sampai kaki..Ye! memang aku ingat abah pernah ajar aku sejak aku histeria ternampak kepala terbang banyak diudara.. Abah ada ajar aku.. Tapi bila aku dah sihat,, aku tak amalkan lagi,, jadi aku dah lupe amalannya..

Kemudian, Ustaz tuh terus mulakan rawatan denga cara membaca ayat-ayat Ruqyah. Ustaz tuh pesan, kalau ade rasa apa-apa lepas ni (selepas bacaan ruqyah) ,sila beritahu..

Sewaktu ayat ruqyah dibaca, aku dapat rasakan, sewaktu tiba di bacaan ayat Kursi ,, aku dapat rasa dekat betis belah kanan bergerak-gerak seperti ada sesuatu kat dalam betis aku.,, bergerak-gerak sebanyak tiga kali,, kemudia diikuti belah kiri pon bergerak-gerak sebanyak sekali.. lepas pergerakan dah terhenti di betis,, dia terus tangkap kat bahu aku,, aku dapat rasakan dari bahu sebelah kiri sampai tengkuk dan leher belah kiri jer terasa macam urat ditarik-tarik,,, sakit sangat.. aku cuba menahan... bersabar sehingga ayar Ruqyah habis dibaca.

Lepas habis ayat ruqyah dibaca, Ustaz tuh terus tanya aku,, ada rasa apa2 tak...Aku cakap lah apa yang aku rasa.. Ustaz tuh terus carik satu cawan kemudian dia beri aku minum air ubat yang dia dah ruqyah bersama-sama denga aku tadi,, Aku minum....................................................... Ya Allah, kenapa air neh rasa hanyir? aku nak muntah,,, hanyir nya macam aku minum darah,, beberapa saat lepastuh,, aku rasa kepala aku macam sejuk,, macam nak pitam,,, Ustaz tuh dah faham, macam ada something wrong dengan aku... Bila aku dah start pegang kepala..

Sekali lagi Ustaz tuh membaca ayat-ayat Quran kat aku... kali neh aku rasa tulang belikat aku lak sakit-sakit,, aku perhatikan yang Ustaz tuh macam terganggu,, sekejap-kejap aku dengar dia beristighfar,, beberapa kali... seolah -olah seperti dia terlupa ayat-ayat tertentu,, tiba-tiba Ustaz tuh berhenti dan meminta maaf katanya,, tiba-tiba jer tangan dia kebas... hurmm ...

Lepas beberapa saat Ustaz tu terus kan bacaan ayat-ayat Quran,, kemudia bertanyakan tentang apa yang aku rasa lagi,, sebenarnya,, aku nak cakap,, dada belah kiri aku seolah-olah mencucuk-cucuk,, jantung aku berdegup kencang seolah-olah baru lepas berlari.. Tapi,, ntah lah aku macam segan lak nak cakap,,nanti Ustaz tuh ingat aku saje lak nak ayat dia (hahhahaha sempat lak wat lawak tengah-tengah sakit, serius weh aku malu sebenarnyer,, sebab Ustaz tuh muda lagi kot,, kalau macam dah veteran macam Ustaz Ariff yang  dekat Darussyifa Bangi tuh mungkin aku berani gak lah nak mengadu,, sebab aku dah biasa jumpa Ustaz Ariff, disebabkan Ustaz Ariif tak ada, dia pergi Haji, tu yang aku berubar dekat Shah Alam jer)..

Tapi sebelom aku balik, Ustaz tuh pesan,, sebenarnya bende neh bukan sekali berubat terus boleh elok.. dalam masa yang sama aku kene jaga sembahyang cukup lima waktu, kalau berubat berapa kali pon kalau tak jaga sembahyang & tak mengaji al quran sama jugak (huh amek ko setepek!! huhuhu macam perli aku jer,,tapi aku amik bende neh sebagai positif,, memang aku niat lepas neh aku nak berubah, especially hubungan aku dengan Allah dan juga manusia,, kalau boleh lepas neh aku cuma nak berkawan biasa je denga semua orang,, tak nak terlalu rapat dan tak nak bermusuhan,, tapi kalau dah orang tu sendiri anggap aku musuh tak kan aku nak sembah dia lak?)

Ok lah lepastu aku balik rumah, aku minum air ubat tuh,, but , still rasa hanyir,, macam hanyir darah... aku perhatikan botol tuh betol2,, kot-kot ada kesan kesan darah ker,, aku cium botol tuh sekali untuk pastikan tak ada bau darah,, sebab aku pelik,, apsal rasa hanyir air neh..?. Tapi aku tetap minum gak air tuh waktu malam sebelom tido,, tapi kali ketiga aku minum neh,, rasa hanyir tuh dah tak der,, aku cuma rasa air yang aku minum neh memang macam rasa air ubat,, payau jer..

Tapi, walaupun aku dah berubat dengan Darussyifa,, aku masih lagi tak boleh tido malam.. Haish,, nape lah nasib aku macam neh.. Ntah lah,, mungkin sebab aku masih lagi dalam keadaan tak 'bersih'(faham-fahan jer lah perempuan).. Tak per lah, lepas neh tengok macam mana..



No comments:

Post a Comment