Tone Excel

Monday, October 14, 2013

Mimpi Berdarah...

Sebenarnye untuk entri kali neh, aku nak buat tentang pengalaman aku kat Darussyifa, aku baru jer lepas berubat, aku pergi kat Seksyen 11, Shah Alam jer ,, dekat sikit dari rumah aku.. rentetan selepas beberapa mimpi ngeri yang aku alami dan kebetulan makcik aku pon terkena gangguan maka aku nekad ke sana.

Selepas pulang ke Darussyifa, aku ikut pakcik aku pergi ke rumah Datin Annie(Bukan Nama Sebenar) kat Bukit Antarabangsa. Datin Annie sudah pon berusia 80 tahun, tapi kalau korang tengok, korang mesti tak caya umur dia 80 tahun.. sebab kalau tengok kulit muka dia boleh lah dikatakan tegang lagi,, normally kalau perempuan umur dah 60 lebih pon dah nampak jelas kedutan kat muka.

Sebenarnya, tujuan kami pergi ke rumah Datin Annie, nak hantar dia pergi ke rumah dia kat Puchong,, sebenarnya Datin Annie ada banyak rumah,, bukan setakat kat Malaysia jer ,, tak silap aku kat oversea pon ade,, tapi yang kat sana tuh anak dia duduk.

Sepanjang aku kenal Datin Annie, aku tak pernah tau pon yang dia memang pandai ubatkan orang.. Aku baru tau yang dia Keturunan Bugis. Datin Annie baru tahu yang aku ada gangguan, dia siap cakap, lepas Raya Haji neh, dia mintak aku datang rumah dia,, dia suruh aku bawak kunyit hidup yang ada 7 atau 8 anak (aku tak reti nak panggil apa bahagian tuh,, kalau korang tengok halia, kunyit korang akan perasan ada bende cabang-cabang kecik ). Aku cuma mengangguk, tapi dalam hati aku rasa tak perlu kot, sebab aku dah berubat kat Darussyifa.

Yang lucunya, Datin Annie siap tanya, aku neh Keturunan Bugis gak ker? sebab nampak muke aku macam Orang Bugis (hahhahaha aku hanya ketawa dalam hati).. Aku cakap tak,, tapi Datin Annie still tanya aku lagi, aku asal mana? aku cakap jer lah, mak aku Melaka & ayah aku Terengganu.. Terus Datin Annie pintas aku "Hah! kalau ada keturunan melaka tuh, mungkin ada lah kot Keturunan Bugis, cuba balik neh ko tanya mak ko".. hahah aku cuma angguk jer lah..

Menurut Datin Annie, Keturunan Bugis neh sebenarnya campuran,,  ada sedikit genetik cina, sebab tuh,, Orang Bugis neh walaupun Melayu dia ada nampak macam cina sikit (sorry yek kalau aku salah info, sebab aku cerita neh direct seperti mana yang Datin Annie cerita kat aku).. Kata Datin Annie neh lagi, Orang Bugis neh asalnyer dulu suka berdagang tapi dalam masa yang sama diorang neh berani berlawan,, Tapi keberanian diorang tuh,, mesti lah ada 'pemakai'.. tapi macam biasalah,, bila sekali dah ada 'pemakai' bukanlah boleh buang macam tu jer... kalau nenek moyang dah mati pon, bende tuh masih akan menurun kat cucu cicit piut katanya..

Kata Datin Annie lagi, kalau betul aku ni Keturunan Bugis,, kemungkinan besar apa yang ada kat aku neh 'Saka' ,, hurmm =,=! aku dengar lagi,, Saka Bugis neh liat.. Kalau aku betul-betul nak berubat,, kene pergi kat Satu Makam(ntah makam siapa ntah,, dia ada bagi aku nama makam tuh, tapi aku tak minat dan tak nak ambik tahu), Makam tuh Makam Kerabat tapi Keturunan Bugis kat Port Dickson, dia suruh aku letakkan air kat Makam tuh, lepastuh suruh aku sedekah Al-Fatihah,, dalam masa yang sama,, mintak Kat Nenek Moyang untuk buang penyakit aku,, (Haish mintak maaf, memang tak lah aku nak wat macam tuh).. Menurut Datin Annie,, masa 'orang' (sorry aku tak ingat sapa orang tuh,, merujuk kepada pemilik makam tersebut) tu hidup, dia banyak ubatkan orang sakit,, tapi dia cuma boleh ubatkan orang yang Keturunan Bugis jer lah..

Aku Bugis ker? Aku tengok beriye2 Datin Annie cerita kat aku.

Menurut Pengalaman Datin Annie, sebelum neh ada orang datang jumpa dia. Katanya perempuan tu ada dalam baya/umur aku kot. Selalu mimpi ngeri ngeri.. Tapi perempuan tuh bukan berketurunan bugis, kalau tak mesti Datin Annie suruh dia pergi Makam tuh.

Kata Datin Annie, mula-mula budak tuh mimpi ada banyak darah mengalir,, tak tahu kenapa dalam mimpi tuh,, suasana dibanjiri darah..

Malam berikut lak, dia mimpi ada orang kudung, kalau setakat kudung jer takpe,, tapi orang tuh kudung kaki tapi darah menitik-nitik macam baru lepas kene tetak kot.

Samapailah akhir sekali,, yang dak perempuan tuh betul-betul tak tahan, bila dia mimpi muka dia berdarah,, tu lah yang mendorong dia berjumpa Datin Annie.

huhhuu bagi aku memang cukup seramlah mimpi tuh..

Tapi dalam masa yang sama, Kata Datin Annie yang budak tuh pon selalu sakit-sakit badan, terasa macam bahu dia berat. hurm...

Last-last Datin Annie mintak budak tuh bawak kunyit hidup yang siap ada 7 atau 8 anak tuh,, katanya untuk dipatah2 kan,, dan untuk tentukan jenis gangguan yang mengganggu budak perempuan tuh,, dalam masa yang sama dia nak terbalikkan semangat (roh) budak tuh.. Hurm,, aku mengangguk..

Lepas Datin Annie turun aku tanya Pakcik aku,, apa maksud Datin Annie untuk 'terbalik'kan semangat tuh? Kata Pakcik aku, macam nak 'pulangkan barang' tuh balik kalau betul ada orang buat.. Aku hanya terdiam sejenak..

Sepanjang perjalanan aku hanya diam dan terfikir.. tak sedar aku dah sampai ke rumah, pakcik aku siap ingatkan aku lagi,, "ingat yer,, carik kunyit tu".. Aku cuma cakap Insyaallah..

Tapi sejujurnya, aku rasa tak perlu lagi kot,, sebab aku dah berubat kat Darussyifa,, air penawar pon baru jer dapat.. hurm...

No comments:

Post a Comment