Kisah Di Sebuah Jalan........

Tajuk blog kali neh, kisah di Sebuah Jalan...... Sengaja aku rahsiakan nama jalan nya kerana aku tak nak orang yang setempat merasa takut dengan jalan tersebut,, sebab aku sendiri pon tak ada bukti nak menjelaskan yang jalan tuh betul2 berhantu seperti yang didakwa sesetengah pihak..

Sebenarnya cerita neh aku dengar masa aku sekolah lagi,, tak silap aku cerita dari rakan sekelas. Masa tuh kat Shah Alam masih lagi tengah membangun, masa tuh banyak rumah-rumah teres yang baru siap. Termasuklah dengan jalan raya yang masih lagi dibuka. Asal mana mana tempat pon mestilah tempat tersebut berasal dari hutan-hutan. maka inilah yang aku nak ceritakan..

Cerita 1: Penamapakan Perempuan Tengah Membibit Anak Ditepi Jalan Tengah-Tengah Malam

Hahaha dengar bunyi pon macam dah biasa sangat,, dalam cerita-cerita mahupun filem-filem pon dah biasa dengan waktu hantu macam neh, perempuan dukung baby lah, bawak anak lah... macam dah stereotaip dan sinonim dengan cerita-cerita hantu Melayu ni kan?

Ok member aku pernah cerita, pernah ada beberapa orang ternampak perempuan neh berjalan dengan anak dia,, seriously, masa tuh jalan neh baru dibuka,, lampu-lampu jalan pon tak silap aku memang tak ada lagi, jadi harapkan lampu-lampu kereta lah baru orang akan nampak macam ada anak beranak tengah berjalan,, kalau mengikut pemikiran yang waras,, kalau aku lah , aku tak akan berenti atau bertanya dekat 'perempuan' tu, nak tumpang ker tak, kalau kau dah nampak dia berjalan tengah-tengah malam especially pukul 12 ke atas, tapi member aku neh konfiden jer cakap, "Memang sekarang neh ko rasa macam tu Sue, tapi bila ko nampak dorang ko akan berhenti jugak, seolah-olah ada bende yang 'menarik' ko nak tego dorang"... huhuuh seram gak aku,, aku pon tanya lah member aku, apa yang jadi bila kita berhenti & datang dekat anak beranak tuh.. kata dorang,, "bile ko dah datang dekat, bila ko dah borak-borak dengan bende tuh, baru ko perasan , 'Perempuan' & 'Budak' tu tak de kaki... heheheh

Cerita 2 : Kisah Mat Rempit

Cerita neh pulak, konon nya dia cuma kacau orang-orang yang menunggang motosikal jer,, tak tau napa dia tak nak kacau orang-orang yang naik merc ker, Lamborghini ker... citer nyer, konon ada orang balik malam, ikut jalan baru tuh,, kadang-kadang tengah jalan,, tiba-tiba jer tau, orang tak tau dia datang dari mana, tiba-tiba nampak dia tahan ko kat depan,, tak nak berhenti tak boleh, sebab dia tahan, dia berdiri tengah-tengah... bile orang berhenti,, dia akan cakap ..

Mat Rempit : bang, tolong bang, saya baru lepas eksiden bang..
Manusia      :eksiden kat mana?
Mat Rempit : eksiden kat sini-sini jer lah bang, moto saya pon tak tau kat mana neh bang tercampak
Manusia      :habistu camner? nak tumpang ker per?
Mat Rempit :tak ade bang, saya nak mintak abang tolong saya carik dulu
Manusia      : Haish,, tak kan nak carik moto tengah-tengah malam macam neh? better call family awak,, tak
                    pon kalau awak kene langgar lari,, saya boleh bawak g Balai Putra Heights, dekat sini jer,, kat
                    bawah bukit tuh..!

Mat Rempit : Motor tu tak pe bang,, yang penting saya nak carik kepala saya neh... nak saya bukak helmet
                     ni ke bang?


**nak dipendekkan cerita,, manusia yang baik hati tu pon ada yang  pengsan,, ade gak kadang-kadang yang dah terkena tuh terus pecut.... hahahhahha



Moral of The Story , bukan aku nak cakap takbur ke per,, tapi untuk pengetahuan korang,, dulu aku n bapak aku selalu jer kot lalu jalan tuh balik tengah2 malam.. tak de pape lah... kadang-kadang tu aku  saja jer mata aku melilau keluar tingkap nak ushar kot-kot ternampak ker,,, tapi aku bukan nak takbur cakap besar ke per,, memang aku tak pernah nampak pon,, even sekarang aku dah tak duduk Shah Alam lagi, tapi aku selalu jer ulang alik pergi shah alam naik kereta dengan kawan-kawan aku,, memang tak der paper lah.. so far...

Mungkin cerita neh sengaja direka-reka, contohnya kisah "Perempuan dengan Anaknya " tuh supaya tak ada laki-laki yang dok gatal-gatal nak tumpang ibu2 tunggal ker bawak balik naik kereta,, then cerita 2 ni plak, yang pasal "Mat Rempit' neh mungkin sengaja direka oleh orang-orang tua supaya anak-anak diorang yang jenis naik moto neh tak balik lewat-lewat... tu jer..


Comments

Popular Posts