Tone Excel

Tuesday, August 26, 2014

Arwah Bapa

Hai kali ni aku berpeluang berkenalan dengan seorang teman baru yang dipanggil Ina.. Walaupun kami baru berkenalan beberapa minit sebelum artikel ini ditulis, Ina dengan bersikap terbuka ingin berkongsi sebuah pengalaman.

Menurut Ina, dia sudah kehilangan ayahnya sewaktu dia berusia 13tahun. Ayah Ina terlibat dengan satu kemalangan sewaktu pulang dari kerja. Hubungan Ayah dan Ina memanglah terlalu rapat. Sewaktu ayahnya baru meninggal, Ina demam hampir seminggu, hanya kain pelikat yang digunakan oleh ayahnya waktu kali terakhir menjadi pengubat kerinduan.

Ayahnya banyak menasihatinya dan sepanjang hayatnya, Ayah Ina sering berpesan menjadikan malam Jumaat untuk membaca surah Yaasin. Boleh dikatakan, selepas pemergian ayahnya, Ina masih mengikuti kata-kata arwahnya sehinggalah pada satu hari, setelah dua bulan pemergian ayahnya, Ina terlupa untuk membaca yaasin.. Tiba-tiba sewaktu sedang Ina hendak melelapkan mata, setelah siap membuat kerja sekolah tiba-tiba Ina terdengar seseorang berbisik,"Baca Yaasin".. Ina tersentak,, bisikan dan nafas itu memang jelas ditelinganya.. Dalam keadaan menggigil dan ketakutan, Ina berlari dan mendapatkan ibunya, dan menceritakan apa yang terjadi. Kemudian , Ibu Ina menemani Ina mengambil wudhuk dan terus membaca yaasin.

Sehingga kinilah, Ina akan terus membaca Yaasin pada setiap Khamis malam Jumaat (hahhhaaha nampaknya kalau Ina dah kahwin, kena baca Yaasin dulu lah yer baru... hahahhaha lelebih lak aku neh).

Kemudian, pada usia 18tahun, sewaktu Ina melanjutkan pelajaran di sebuah pusat pengajian , sewaktu Ina sudah habis kelas dan ingin menuju ke hostel, Ina hampir-hampir dirogol.

Dalam keadaan panik itu tiba-tiba muncul satu lembaga yang kelihatan seperti Arwah Ayahnya, mengejar lelaki terbabit hingga hilang dari pandangan. Sehingga kini , Ina benar-benar musykil, siapakah lelaki yang menolongnya pada malam itu. Tetapi, hati Ina kuat mengatakan , lembaga itu mirip Arwah Bapanya.

1 comment:

  1. keberkatan surah yassin. bagus di amalkan setiap hari.

    ReplyDelete