Tone Excel

Thursday, August 21, 2014

"Ya Tuhan, rakan sekerjaku itu cuba menghancurkan aku"



Sebenarnya, aku agak tertarik dengan satu cerita Nelly (bukan nama sebenar). Menurut Nelly, ditempat dia bekerja (Office), memang ada seorang kawan yang pandai dalam Perubatan Tradisional. Boleh dikatakan ada juga rakan-rakan sepejabat Nelly yang pernah menggunakan khidmat Zaharah(bukan nama sebenar jugak) yang merupakan rakan sepejabat yang Nelly maksudkan.

Pada mulanya, Nelly hanya biasa sahaja dengan Zaharah, pada Nelly tak ada sebab dia hendak terlalu rapat dengan Zaharah dan tak ada alasan untuk Nelly menjauhi Zaharah. Sehinggalah pada satu hari...

.....tiba-tiba Zaharah menyapa Nelly, "Nel, aku tengok ko neh macam tak sihat lah.. ko cuba lah pergi berubat"... pada mulanya Nelly tidak mengambil pusing kata-kata Zaharah, sehinggalah Nelly merasakan kaki dia sakit,, sampaikan hendak solat pun dia terpaksa menggunakan kerusi...

Keesokannya, sewaktu Nelly dipejabat, Zaharah menegur Nelly ,"Nel, aku dah suruh ko pergi berubat, tu lah ko tak percaya aku cakap, dekat kaki ko tuh ada benda berpaut".. Nelly berasa rimas dengan kata-kata Zaharah, meluat, benci dan takut juga ada pada waktu itu.

Kemudian, Nelly mengambil keputusan untuk berubat dengan seorang Pakar Perubatan Islam, yang hanya dipanggil Ustaz. Sewaktu berubat, Ustaz itu berkata "Sebenarnya, memang ada benda berpaut dekat kaki ko. Tapi benda neh memang bertuan"..

Nelly tersentak dengan kata-kata Ustaz, terus Nelly teringat kata-kata Zaharah dan mengesyaki ini memang perbuatan Zaharah, mungkin dia sengaja melakukan sedemikian supaya mudah dia mendapatkan pelanggan..

Tapi lama berfikir sejenak Nelly membuang perasaan curiga itu,, mungkin hanyalah kebetulan..

Pada keesokan pagi, sewaktu bertembung dengan Zaharah dipejabat, Nelly cuba memandang Zaharah dengan senyuman, agak memeranjatkan, Zaharah memberi respon menarik muka dan tidak senyum.. Seolah-olah 'marah'.. Semenjak kejadian itu, Nelly dan Zaharah tidak lagi bertegur.

Kini, Nelly sudah tahu, walaupun Ustaz tersebut tidak nyatakan siapa pelakunya, tetapi Nelly dapat mengagak..

1 comment: