Tone Excel

Tuesday, August 19, 2014

Kisah Hitam Kereta Terpakai


Tiba-tiba sahaja dia merasakan bagai ada satu perubahan dalam hidupnya. Pada mulanya, Sareah (bukan nama sebenar) tidak menyedari perubahan itu berpunca dari apa. Tapi apa yang pasti semenjak kebelakangan dia merasakan setiap kali dia menaiki kereta sama ada sewaktu hendak pulang ke pejabat mahupun pergi bekerja , dia dapat merasakan seperti ada seseorang didalam keretanya.

Pada mulanya, Sareah tidak mempedulikannya, kerana dia menganggap mungkin hanya kerana mainan perasaan sehinggalah satu hari sewaktu Sareah hendak pulang kerumah melalui cermin, dia melihat ada dua orang dalam keadaan berdarah berada ditempat duduk belakang. Dia memberanikan diri hendak menoleh melihat sendiri, tetapi dua kelibat itu tiada.

Akhirnya, Sareah mengambil keputusan untuk berjumpa dengan seorang Pakar Perubatan Tradisional. Sewaktu Sareah berjumpa Pak Jamil (nama Pakar tersebut), Pak Jamil menegaskan, tiada apa-apa tanda gangguan pada Sareah seperti sihir, saka dan sebagainya.

Kemudian, Sareah menyimpulkan, hal ini mungkin kerana berpunca daripada Sareah yang mungkin mengalami 'keteguran' iaitu 'makhluk halus' tersebut menumpang Sareah sewaktu Sareah singgah dimana-mana tempat yang kebetulan ada makhluk tersebut.

Gangguan ini terus berterusan, akhirnya Sareah berjumpa dengan pakar yang lain, Pak Halim. Pak Halim terus bertanya
"Sudah berapa lama kau beli kereta ini?"..
 Sareah menjawab ringkas "Hampir 6 bulan"...
"Kereta second hand?" tanya Pak Jamil...
Sareah mengangguk...
 Pak Halim terdiam seketika kemudian berkata kepada Sareah "waktu kau beli kereta neh,  kau tahu tak pasal sejarah atau asal usul kereta neh?"..
Sareah menggeleng...

Dipendekkan cerita, akhirnya Sareah dapat tahu bahawa kereta ini mempunyai tragedi hitam dimana, didalam kereta ini berlaku pembunuhan seramai tiga orang. Jadi selepas peristiwa itu, kereta itu dibuat atau diolah semula.

Sewaktu hendak pulang , Pak Halim memberikan Sareah sebotol air penawar dan meminta Sareah merenjis kan keretanya. Sareah pun merenjis air penawar tersebut, tiba-tiba kereta itu seperti 'buat hal' (macam nak rosak)... Kereta tersebut berjalan seperti tidak lancar dan tersentak-sentak.. kononnya seolah-olah 'Penghuni Asal' kereta tersebut seperti sedang marah.

Akhirnya setelah habis sebotol air penawar tersebut, gangguan dari kereta terpakai tersebut sudah tiada lagi..

Pengajaran dan nilai-nila murni (eceh wah macam Pendidikan Moral & Sivik lak),, kalau korang memang berniat nak membeli kereta terpakai, kaji lah dengan sebaik-baiknya, ketahui dulu asal usul pemilik kereta tersebut , kalau boleh, beli direct dari pemilik asal lagi bagus..

Aku bercakap neh bukan nak tutup periuk nasik ejen penjual kereta terpakai,  tetapi ini hanyalah salah satu pendapat.

Sekian..
Peace :)
No war ..
Nak 'war' sangat g lah Gaza

No comments:

Post a Comment