Tone Excel

Thursday, August 14, 2014

Cara Menyeru Pontianak

Seharum bunga yang menggoda...
Sekadar dipandang usah dipuja..
Kau masih tak percaya,
Kasihku bukan untukmu Sayang,
Tiada kusangka kau sungguh kejam..
Kau rampas segala yang engkau dendam..
Namun takkan bahagia kehidupanmu
BILA BUNYI BERSATU.. Kau Milikkuuu



Yang kat atas tuh cuma lirik lagu.. kalau nak cerita pasal lirik lagu, dalam lagu kat atas neh sebenarnya dah ada bagi klu,, macam mana nak menyeru pontianak.. Sebenarnya, cara nak seru pontianak neh sangatlah senang. Tak payah nak susah-susah nak baca mentera bagai. Apa tak percaya?

Cara dia cukup mudah, korang cuma amik dua sikat kutu, Pastikan sikat kutu tuh dibuat dari kayu bukannya plastik apatah lagi besi yer.. Korang cuma gosokkan kedua-dua sikat kutu tuh kat tepi tingkap tengah-tengah malam.. Aku tak pasti berapa lama. Lepastuh bila korang dah berhenti. Korang akan dengar bunyi sikat yang korang gosok tadi.. Jam tuh cuba korang intai kat luar tingkap, tengok ...

Hahahahha kalau korang nak tahu sebenarnya, bunyi pontianak macam tu lah, bunyi dia macam arnab parkinson "ngit ngit ngit ngit"... So, sesiapa yang kata bunyi pontianak bunyi pompuan mengilai, korang amik kulit durian kasi usap-usap sikit kepala dia,, biar hilang dia punya 'high' tuh...

Sebenarnya bunyi pontianak memang bunyi dia macam yang aku cakap kat atas tadi..

Sebab perkara neh pernah terjadi dekat satu pasangan adik beradik neh. Diorang neh perempuan. Dah takde keje. Pergi carik kerja. Kononnya nak seru-seru pontianak. Diorang pun buatlah macam tuh.. Buat-buat punya buat bende tuh tak muncul-muncul.. 

Lepastuh nak dijadikan masa nak minum air, adik dia terdengar bunyi orang gosok-gosok kan sikat dekat luar rumah. Intai punya intai dia tengok "Maya Karin" tengah dok mencangkung. Untuk pengetahuan korang, pontianak neh memang mencangkung. Sebab orang tua-tua dulu percaya, Pontianak neh dari roh perempuan mati bersalin (sebagai seorang Islam kita tak percaya semua neh, tapi anggap sahajalah sebagai hiburan).

hahahah sebab tuh lah Pontianak neh mencangkung sebab orang bersalin kan menganggkang (sorilah terkasar bahasa), tak dan nak rapat kan kaki dah mati masa bersalin, sebab tu lah pontianak neh mencangkung, kata orang-orang tua lah hahahaah aku dengar statement neh macam lawak pon ade gak..

Lagi satu, yang menguatkan lagi 'statement' yang bunyi pontianak tuh bunyi macam orang gosok sikat kutu sebab, dulu pernah ada kes kerasukan sorang budak pompuan.. Dia keluarkan bunyi "ngit ngit ngit ngit ngit" pasal ada orang dendam kat dia, hantar pontianak kat dia, kes tolak pinangan tak silap aku.. kalau logik lah,, manusia boleh ker hasilkan bunyi sikat kutu dari mulut sendiri?

Itu sahaja nak aku kongsikan kali ini.

Terima kasih kepada yang sudi singgah kat blog aku yang tak seberapa neh.


1 comment: