Tone Excel

Wednesday, August 20, 2014

"Saya kenal itu Apek.."

Hai,
Kali neh aku berminat nak cerita pasal seseorang yang pernah mempunyai panca indera keenam atau Sixth Sense yang mesra disapa Saodah(bukan nama sebenar). Menurut Saodah, sesorang yang dikurniakan dengan panca indera keenam dari umur 12tahun hingga 21tahun berkata,  ini tak bermakna yang dia boleh melihat makhluk tersebut sepanjang masa. Hanya pada masa-masa tertentu sahaja.

Salah satu cerita Saodah yang membuatkan aku nak share mula-mula neh pasal sorang apek. Kata Saodah, cerita neh pasal pada satu malam selepas dia bersiar-siar dengan teman-teman, dia menaiki lift hendak ke rumah. Sewaktu didalam lift, Saodah terperasan ada seorang lelaki cina yang sudah tua naik bersama-samanya didalam lift. Sewaktu menaiki lift, Saodah bertanya, "Uncle nak pergi tingkat berapa?"..

Diam..
Apek tersebut hanya mendiamkan diri..
Sampai lah dekat tingkat rumah Saodah, Saodah terus keluar dan apek tersebut kekal didalam lift.

Keesokan harinya, sewaktu Saodah hendak ke tempat kerja, Saodah terlihat ada satu kereta jenazah bagi Kaum Cina,(Happy Nirvana) berada di bawah aprtment tempat dia tinggal.

Saodah agak terperanjat bila terlihat, gambar simati yang terpampang itu ialah Apek yang berada bersama-sama dengannya didalam lift malam semalam.

Menurut Saodah, agak mustahil kalau Apek tersebut baru meninggal pagi itu, kerana apabila dilihat dari cara mayat tersebut, seperti sudah sedia hendak dibawa pergi (maybe tempat pembakaran mayat atau kubur), kerana menurut Saodah, dalam kaum cina, jika berlaku kematian, mereka akan menyimpan mayat beberapa hari didalam rumah seperti 5hari hingga 7hari untuk memberi peluang kepada saudara mara memberi penghormatan terakhir. Jadi, malam pada masa Saodah terserempak dengan apek tersebut, mungkin apek sudah meninggal beberapa hari. Hurm..

No comments:

Post a Comment