Tone Excel

Thursday, August 14, 2014

Kisah Pak Cik Tua


Pakcik siapa neh?
Hehehehe pinjam gambaq nah...
Ok kali neh aku nak cerita pasal seorang pakcik.
Sumber dari Misteri Jam 12, pengalaman seorang pemanggil yang bernama Mel.
Menurut Mel, dekat kawasan rumah dia, ada seorang pakcik tua.
Semua orang maklum, pakcik neh seorang yang macam agak 'miang'. Mel sendiri tak pasti status Pakcik neh apa sebenarnya. Duda ker, bujang terlajak. Tapi menurut Mel, dia sendiri tak pernah nampak Isteri kepada pakcik tuh.  Pakcik neh, Suka usik siapa-siapa sahaja yang lalu lalang depan dia. Hal ini tak terkecuali berlaku kepada Mel, menurut Mel, setiap kali Mel pulang kerumah, pakcik tuh akan tegur "Hai , balik dengan kawan ye?"..

Mel hanya tersenyum, kalau ikutkan hati dia memang meluat dengan orang tua yang macam tuh. Tapi takkanlah pulak dia nak bersikap kurang ajar dengan orang tua.

Nak dijadikan cerita, satu hari, Mel sengaja pulang lewat kerumah. Selepas waktu kerja, Mel melepak dengan kawan-kawan. Sampailah tengah malam baru dia pulang kerumah. Sewaktu Mel pulang kerumah, dia perasan Pakcik tuh masih ada diluar rumah. "Hesh, tak tidur lagi orang tua neh"..

Tapi pada malam itu, Mel perasan pakcik tuh lain macam sedikit. Seperti ada riak ketakutan diwajahnya sambil memandang Mel.

Mel juga berasa tidak selesa. Tiba-tiba Pakcik tersebut memanggil-manggil Mel. Mel yang agak hairan, datang juga kepada Pakcik tersebut lalu bertanya "Ye Pakcik ada apa?"..

"Nak, selama neh Pakcik memang bergurau. Pakcik selalu tipu yang kau balik dengan 'kawan' tapi kali neh, memang betul nak, Pakcik nampak kat belakang kau ada 'bende' neh hitam. Ikut kau balik...." ujar Pakcik tersebut.

Mel lantas menjawab tapi dalam masa yang sama dia berasa agak takut jugak "Apa neh Pakcik?.. Pakcik cakap apa neh?"...

"Betul anak, kali neh pakcik tak bergurau. Pakcik nasihatkan, kau jangan masuk rumah sekarang, kau telefon mak kau, biar dia keluar?" Ujar pakcik tersebut bersungguh dengan wajah yang agak serius.

Mel pun terus menelefon mak nya. Bebrapa minit kemudian Mak & Ayah Mel sama-sama keluar rumah melihat keadaan Mel.

Ayah Mel seperti seorang yang agak pandai dalam hal mistik begini. Lantas Ayah Mel keluar sambil membaca sesuatu dan menghentak-hentak kaki ke tanah. Kemudian, barulah Mel masuk kerumah.

Pengajaran dari cerita ini, dari pandangan peribadi penulis(aku lah tu ok? skema lak) memang aku pernah dengar, kalau kita pulang lewat kerumah, jangan terus masuk kerumah, sebaliknya singgah lah mana-mana dulu, pergi minum ke apa ker,, sebab mengelakkan ada 'kawan baru bff sumpah sehidup semati' akan mengikut korang pulang kerumah. Hohohohohho.

No comments:

Post a Comment