Tone Excel

Friday, August 15, 2014

Permainan Nenek


"Nenek nenek ,
Si Bongkok Tiga,
Siang Mengantuk,
Malam Berjaga,
Mencari Cucu,
Dimana aje
Nenek ku kahwin
Dengan Anak Raja

Cucu,Cucu,
Tak dapat lari,
Nenek tua,
Banyak sakti,
SEKARANG NENEK NAK CARIK GANTI,
SIAPA KENA DIA YANG JADI"

Korang pernah dengar tak lirik lagu neh?
Aku percaya sesiapa yang sezaman dengan aku mesti dah familiar dengan lirik lagu neh,
Aku ingat lagi masa sekolah tadika aku selalu kot main permainan neh.
Kalau budak-budak sekarang tak pernah tahu pasal Permainan Nenek neh aku percaya jer kot.
Yerlah tak sampai setahun dah pandai main I Pad.. manalah korang nak kenal dengan lagu neh kan?

Sebenarnya Permainan nenek neh dimain dengan cara menutup mata korang dengan kain. Salah seorang dipilih menjadi 'nenek', kemudian pemain yang lain akan buat satu bulatan, nenek duduk dekat tengah-tengah sambil pegang tongkat (tak payah carik tongkat betul, korang boleh guna payung, penyapu, kayu dan sebagainya untuk gantikan tongkat), pemain yang buat bulatan akan nyanyi lagu neh sampai habis, lepastuh yang jadi 'nenek' akan mencarik 'cucu cucu' dia.. Siapa orang pertama/terakhir(aku pun tak ingat mana satu) yang kene pegang dengan 'nenek', pusingan seterusnya dia pulak jadi 'nenek'.

Bila kenang balik memang seronok jer permainan neh. Tapi aku percaya jer permainan neh sudah pupus. Waima budak-budak kampung pon dah tak kenal permainan neh lagi.

Sebenarnya, korang tahu tak maksud tersirat dengan lirik lagu neh? Kalau difikir balik, memang agak kreatif jugak orang pertama yang mencipta lirik lagu neh kan? Tak ada yang seram dan misteri pun pasal Permainan Nenek neh.

Cuma lirik lagu Permainan Nenek neh jer baru-baru neh menjadi perbualan dekat Misteri Jam 12. Kononnya, lirik lagu neh diciptakan oleh seorang nenek yang membela saka. Cukup masa, nenek neh nak wariskan saka neh kepada cucunya. Oleh hal itu, lagu neh diciptakan oleh nenek tersebut sewaktu dalam usaha dia mencarik 'pengganti' dirinya untuk membela saka tersebut.

Kalau diamati lirik tersebut

Nenek Nenek Si Bongkok Tiga - Menggambarkan seorang nenek yang sudah terlalu tua.

Siang Mengantuk Malam Berjaga - Orang yang bela saka memang buat kerja waktu malam dengan jin peliharaannya.

Mencari Cucu Dimana aje - Carik cucu untuk wariskan saka.

Nenek ku kahwin dengan 'Anak Raja' - Anak raja merujuk kepada 'Jin'.. kahwin disini merujuk kepada 'perjanjian' antara nenek dengan 'anak raja'.

Cucu cucu tak dapat lari - Maksud cucu nenek tidak akan terlepas.

Nenek tua banyak sakti - Bermaksud nenek mempunyai sakti kerana adanya jin pendamping.

Sekarang nenek nak cari ganti - Nenek nak cari 'pengganti' untuk membela sakanya.

Siapa kena dia yang jadi - Siapa yang menjadi pilihan nenek, dia lah yang akan jadi pewaris saka tersebut..


Masalahnya sekarang, korang percaya ker pasal lirik lagu neh? Hhahahaha relax lah.. Jangan serius sangat..
Mungkin kebetulan lirik lagu neh macam neh..




2 comments: