Tone Excel

Tuesday, August 12, 2014

Kisah Makcik Keropok

Cerita pasal Makcik Keropok neh mengisahkan seorang perempuan tua yang datang rumah ke rumah menjual keropok. Kisah Makcik Keropok neh agak popular pada tahun 80an. Makcik Keropok neh bukan sebarang makcik ye..

Kalau dengar versi 80an, makcik keropok neh akan datang rumah ke rumah, sambil menjual keropok dia akan tanya, "Kau sorang je ke kat rumah neh?"... ada yang mengatakan, kalau korang jawab takde.. nanti makcik neh akan lepaskan sesuatu kat rumah korang. Sesuatu tuh mungkin macam saka, mungkin makcik tuh macam nak buang peliharaan dia..

gambar hiasan jer...
Kalau korang jawab, rumah korang memang ade orang selain korang, maka perkara tuh tak kan terjadi.

Sekarang, tiba-tiba Kisah Makcik Keropok neh muncul kembali. Kononnya, sekarang neh Makcik keropok neh dah mula dekat Singapore. Dia akan datang rumah kerumah. Jual keropok 3 paket 10 Dolar Singapore, dalam masa yang same dia akan tanya "Anak sorang je kat rumah?".

Pada mulanya, ramai yang bersangka baik dan menganggap, "alah... makcik tuh mungkin saje jer tanya ada orang ke tak.. Dia nak ramah-ramah jer".


Tapi, tiba-tiba satu hari ada seorang pemanggil buat panggilan di konti Ria dalam segmen Misteri Jam 12, tiba-tiba pemanggil neh tersentap bila Makcik Keropok neh tanya ada orang ke tak kat rumah.. Terus dia teringat Kisah Makcik Keropok yang jadi perbualan orang.

Ada jugak aku pernah dengar dorang cakap  Makcik Keropok tuh bau dia lain macam sikit. Busuk kononnya.

Yer lah kan, dah nama pun jual keropok, badan berpeluh-peluh. mestilah busuk kot.. nak wangi camner plak kan?

Hahahahha chill ok, mungkin cerita ntah benar ntah tidak aku pon tak pasti. Tapi yang pasti, jangan biarkan hidup anda diselubungi keropok...

Eh silap,, misteri...

No comments:

Post a Comment